Pointti!
4
/2025

Teksti: Mertzi Bergman, osaamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntija

Oppia ura kaikki

Tulevaisuuden johtaja on valmentaja ja suunnannäyttäjä. Hän näyttää esimerkkiä omalla oppimisellaan ja myös puhuu oppimisesta, osaamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntija Mertzi Bergman kirjoittaa kolumnissaan.

Mertzi Bergman.

Me tarvitsemme oppimista koko uran ajan – tulokkaasta konkariksi. Nuori tarvitsee perehdytystä ja työelämätaitoja, keski-ikäinen mahdollisuuksia syventää osaamistaan, kokenut työntekijä tilaisuuksia jakaa osaamistaan ja saada arvostusta. Näin syntyy organisaatio, jossa oppiminen ei ole kuorrute, vaan työn ydin.

Kun teknologiat ja työn murros haastavat organisaatioita ennennäkemättömällä tavalla, kyky oppia ja sopeutua ratkaisee onnistumisen. Kuntien ja hyvinvointialueiden arjessa tämä tarkoittaa, että ilman jatkuvaa oppimista ei ole myöskään laadukkaita palveluja, sitoutunutta henkilöstöä tai kestävää tulevaisuutta. Me puhumme kyllä osaajista, mutta vähintään yhtä tärkeää on puhua oppijaidentiteetistä.

Siihen kuuluu usko, että pystymme oppimaan uutta ja vaikeaakin, motivaatio sekä uteliaisuus. Tämä identiteetti ei ole meissä valmiina vaan se rakentuu työyhteisön arjessa. Asenteella omaan oppimiskykyyn on usein suurempi vaikutus kuin aiemmalla osaamisella.

 

"Työura ei ole vain pomppimista osaamisesta toiseen, vaan kasvun ja uudistumisen iloinen tarina." 

 

Kun oppijaidentiteetti on vahva, uskaltavat osaajat kohdata muutoksen ja sitoutuvat vahvemmin. Tässä auttaa työurajohtamisen voimakysymys: Mitä haluat oppia seuraavaksi? Esihenkilön suusta kuultuna se tuntuu arvostavalta. Hän nimittäin luottaa henkilön arviointikykyyn ja on kiinnostunut hänen toiveistaan, jopa unelmistaan. Oppimisen mahdollistaminen läpi työuran vähentää rekrytointitarpeita. Kun työntekijät voivat kehittyä, he viihtyvät organisaatiossa. Tämä näkyy erityisesti nuoremmissa työntekijöissä, jotka vaihtavat nopeasti työnantajaa, jos oppimismahdollisuuksia ei ole. Siis mitä suurempi osaajapula alalla, sen vahvempi kutsu oppimiseen.

Oppiminen ei ole yksittäinen projekti, vaan arjen ydintaito. Se syntyy valinnoista, teoista ja kulttuurista, jossa oppiminen on luonteva osa jokaista työpäivää. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella työntekijöille on avattu uusia urapolkuja organisaation sisällä. Hollolassa on kehitetty urakeskusteluja ja mentorointia, joissa myös yli 60-vuotiaat saavat tukea ja uusia mahdollisuuksia. Nämä esimerkit osoittavat mainiosti, että työurat pitenevät ja palvelut paranevat, kun oppimista johdetaan. 

Johtajilla ja esihenkiköillä on keskeinen rooli oppimiskulttuurin rakentamisessa. Tulevaisuuden johtajan tärkein tehtävä ei ole tietää kaikkea, vaan luoda ympäristö, jossa oppiminen on arvostettua ja jossa myös virheistä voi oppia. Tulevaisuuden johtaja on valmentaja ja suunnannäyttäjä. Hän näyttää esimerkkiä omalla oppimisellaan ja myös puhuu oppimisesta. Kun oppiminen kukoistaa, myös organisaatio menestyy. Työura ei silloin ole vain pomppimista osaamisesta toiseen, vaan kasvun ja uudistumisen iloinen tarina. 

22.10.2025